Pozarolnicza działalność gospodarcza szansą wsi – była tematem konferencji, która odbyła się we wtorek w Izbie Rolniczej w Opolu.
Konferencja została zorganizowana w ramach planów działania Krajowej Siec Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, Plan operacyjny na lata 2020 – 2021.
Prezes Izby Rolniczej Marek Froelich powiedział, że konferencja była kolejną ofertą doradczą izby pod adresem rolników. „Wielu rolników nie zdaje sobie jeszcze sprawy, że w ciągu 2 lat będą musiały znaleźć nową receptę na funkcjonowanie własnego gospodarstwa. Staramy się podpowiedzieć inny rodzaj działalności, który będzie polegał, albo na przetwarzaniu tego, co już jest produkowane, albo na produkcji zupełnie nowych rzeczy, albo wręcz na przejściu do innego sektora gospodarki” – wyjaśnia Prezes IR w Opolu.
– Musimy jednocześnie budować naszą markę regionalną. Chcemy też ludziom podpowiedzieć i dać im siłę marketingową, aby rolnicy mogli tego dokonać. Trudno sobie wyobrazić, że wszyscy rolnicy podejmą to wyzwanie. To oferta przede wszystkim dla ludzi dynamicznych i z potencjałem, którzy zauważyli, że nawet gospodarstwa 30-hektarowe nie mogą wciąż produkować zbóż, bo jest wiele innych produktów, po które warto sięgnąć, ale to tego trzeba wielkiej odwagi – dodaje Marek Froelich.
W programie znalazły się prezentacje przybliżające rolnikom możliwości prowadzenia firm poza rolnictwem. Informację o instrumentach wsparcia działalności gospodarczej, w tym funduszach unijnych, przedstawiła Emilia Michalska z Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa.
Następnie podstawy przedsiębiorczości i planowania działalności pozarolniczej omówił dr inż. Piotr Bębenek z Politechniki Opolskiej w wykładzie pod tytułem „Współczesny model zarządzania firmą – wszechstronne przywództwo”. Naukowiec zwrócił uwagę na wciąż zmieniające się środowisko gospodarcze i na konieczność ciągłej adaptacji do nowych warunków. Podawał przykłady firm, które przeniosły swoją działalność w zupełnie nowe obszary. Piotr Bębenek doradzał również rolnikom, aby budowali wokół nowych przedsięwzięć ciekawe narracje, które przyciągną klientów.
O podstawach przedsiębiorczości i planowania działalności pozarolniczej powiedział Krzysztof Koszela, wykładowca akademicki i konsultant biznesu w prelekcji pod tytułem: „Proces komercjalizacji produktu i potęga świadomości marki”. Podkreślił on rolę kreowania emocjonalnego przekazu w tworzeniu wizerunku marki, nawet takiej, jak produkty rolne. Koszela zwrócił również uwagę na konieczność tworzenia atmosfery wyjątkowości wokół produktów, co może wpłynąć na odważniejsze decyzje zakupowe przyszłych klientów.
Źródło: Izba Rolnicza w Opolu